ПРАВОВА ДОПОМОГА


ЗНАЙТЕ СВОЇ ПРАВА!

Як відстоювати свої права.
  
Алгоритм твоїх дій

1. Переконайся в тому, що Твої права дійсно порушені.
Для цього або самостійно звернись до законів або зроби це за допомогою юристів. (Безкоштовні юридичні консультації Тобі нададуть в громадських організаціях, що займаються питаннями захисту прав людини).
2. Чітко визначся, чи Ти готовий(а) і хочеш боротися за відновлення власних прав.
Можливо, Ти хочеш все життя прожити ображеним(ою) і дискредитованим(ою), -тоді ці поради не для тебе. Підготуйся до того, що шлях до відновлення Твоїх прав не буде простимі знайдеться чимало людей, які будуть Тебе переконувати, що коли Тебе позбавляють якогось права, то роблять це для твого ж блага, бо жити легше й спокійніше, не відстоюючи свої права.
3. Сплануй стратегію боротьби за відновлення власних прав.
Існує безліч методів, проте ми радимо дотримуватись лише правових способів, бо, зрештою, вони  виявляються найбільш ефективними й безпечними.
4. Якщо проблема, яку Ти хочеш вирішити, хвилює інших людей, тоді об’єднайся з ними й створи ініціативну групу з вирішення певної проблеми. Будь-яку проблему легше вирішувати гуртом.
5. Один із найпростіших способів вирішити проблему – написати скаргу (заяву, звернення пропозицію), їх можна писати як самому, так і з однодумцями.
 6. Якщо звичайна й колективна скарги (звернення) не допомагають, варто заручитися підтримкою впливових осіб і створити так звані “групи тиску”.
Звернись до впливових людей, які можуть підтримати Твою скаргу (прохання). Найкраще, якщо ця людина напише листа з проханням уважно поставитись до Твоєї скарги (прохання)або підтвердити викладений у ній факт. Це може бути вчитель,голова громадської організації, депутат, журналіст місцевої газети або Інтернет видання тощо залежно від рівня проблеми, яку Ти намагаєшся вирішити. Текст листа, який Ти попрохаєш підписати, варто написати заздалегідь і після внесених поважною особою правок принести їх на підпис. Ніхто краще за Тебе не викладе проблему, яка Тебе хвилює.
8. Якщо Ти прагнеш, аби справа навколо порушення Твоїх прав набула розголосу, і Ти не сподіваєшся на її мирне вирішення, тоді варто звертатись за підтримкою до якнайбільшої кількості впливових осіб і організацій.
9. Не забувай про те, що до кого б Ти не звертався, це варто робити в письмовій формі, а в державних органах необхідно завіряти факт подачі заяви.
10. Досить дієвим способом тиску є звернення до засобів масової інформації. Якщо факт порушень Твоїх прав є одним з багатьох подібних або одиноким, але дуже яскравим, є всі підстави сподіватися, що Твоєю історією зацікавляться журналісти. Тобі варто прийти (або написати) в редакції кількох ЗМІ (газет, радіо, телебачення), які пишуть, зокрема, й про молодіжні проблеми. Якщо є можливість, то краще проконсультуватись з приводу змісту статті(відкритого листа до редакції) з юристом або досвідченим журналістом. Не забудь лишити свій контактний телефон, а якщо відсутня реакція, нагадай про себе дзвінком чи візитом. Якщо про Твій випадок написали у газеті – варто зробити ксерокопію статті й занести до особи, яка є начальником тієї людини, котра порушила Твої права.
11. Будь наполегливим і одержуй задоволення від боротьби за свої права.
12. Вимагай призначення конкретної особи, яка б відповідала за вирішення Твоєї проблеми й визначення терміну, протягом якого вона має бути вирішена. Якщо немає відповідального й не встановлено термін, за який необхідно вирішити проблему, можна бути впевненим, що про неї просто забудуть.
13. Якщо всі перераховані вище методи не допомагають, Ти можеш вдатися до проведення публічних акцій протесту. Стаття 39 Конституції надає громадянам України право “збиратись мирно, без зброї й проводити збори, мітинги, походи й демонстрації, про проведення яких завчасно сповіщаються органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування. ” Заборонити реалізацію цього права може лише суд і лише в інтересах національної безпеки та громадського порядку. Пікетувати органи державної влади можна й одному. Проводити ж мітинги, походи й інші подібні заходи варто колективно (чим більше учасників заходу, тим краще). Про проведення подібних акцій необхідно своєчасно повідомити органи державної влади та органи місцевого самоврядування, аби вони могли забезпечити громадський порядок у той час, коли ви проводитимете акцію. Проведення подібних заходів є серйозним кроком і, готуючись до нього, варто порадитися з юристом і заручитися підтримкою громадських організацій і профспілок, повідомити про його проведення ЗМІ.
14. Досить надійним, хоча й досить довгим способом відновлення прав, є звернення до суду.
Як це простіше зробити, тобі порадять у приймальнях громадських організацій.
15. Завжди треба вміти зупинитись і відділити проблему від емоцій. Зважити, чи не перетворився процес вирішення проблеми в самоціль. Пам’ятай - головне результат, а не процес.

Як написати скаргу (звернення, пропозицію)
Майже щодня молодій людині, як і більшості українських громадян, доводиться стикатися з порушеннями власних прав. Так, із студентів вимагають хабарі (як у відвертій формі грошима, так і в прихованій - через примус купівлі брошурок, посібників, книжечок та іншого “непотребу”). Адміністрації шкіл можуть примушувати батьків платити внески на ремонт класу, не звітуючись про фактичні витрати. Для вирішення цих та інших проблем існує кілька шляхів. Проте майже всі вони містять у собі обов’язковий елемент – написання скарги (прохання, звернення).
Що робити, якщо Ти відчуваєш, що Твої права порушуються? Якщо Ти відчуваєш або твердо переконаний(-на) у тому, що Твої права порушені. Тобі варто оскаржити дії особи, яка порушила Твої права. Це один із найпростіших способів спробувати домогтися відновлення своїх прав.
До кого звертатись із скаргою?
Якщо йдеться про незначне (адміністративне) правопорушення, то звертатись із скаргою краще до особи, яка є безпосереднім начальником тієї людини, яка порушила Твої права. Із такими скаргами варто звертатися до директорів, начальників відділів тощо. Із проханнями про допомогу й зі скаргами можна також звертатись до громадських організацій.
У тих випадках, коли Тобі здається, що скарга до посадових осіб державного закладу не зарадить справі, звертайся до органів внутрішніх справ, прокуратури (яка наглядає за дотриманням закону), Головного управління освіти та науки облдержадміністрації, Міністерства освіти і науки України.
Чи зобов’язані посадові особи відповідати на Твою скаргу?
Усі державні органи й установи згідно з Законом України “Про звернення громадян” від 02.10.1996р. зобов’язані розглянути скаргу й вирішити викладену у ній проблему скаргу у термін не більше одного місяця від дня її надходження.
Якщо відповіді й дії чиновників. Тебе не задовольнять, варто домагатися свого далі й писати скаргу посадовій особі на щабель вище або/і на прокуратуру із викладенням фактів порушення (ігнорування звернення або незадоволення запиту).
Як зробити, щоб скарга (звернення, прохання) була більш ефективною?
Ефективність Твоєї скарги значно зросте, якщо Ти писатимеш її не лише від себе, а разом із іншими особами, чиї права були порушені.
Як правильно написати й подати скаргу (звернення, пропозицію)?
Для того, аби оскаржити незаконні дії посадових осіб, при зверненні до посадових осіб, які є їх керівниками, радимо дотримуватись таких правил:
1. Чітко з’ясуй:
а) ім’я, по-батькові та прізвище керівника тієї особи, на ім’я якої Ти збираєшся писати скаргу (або повну назву органу, до якого пишеться скарга);
б) чи входить вирішення цього питання до його компетенції (тобто чи дійсно людина, на яку Ти скаржишся, є її підлеглим).
2. При складанні скарги використовуй форму звичайної заяви: у горішньому правому кутку Ти вказуєш, кому подається скарга, від кого, місце свого проживання. Далі посередині пишеш слово “скарга” й з абзацу пишеш суть справи, свої аргументовані заперечення та прохання про захист або відновлення порушених прав. У кінці скарги, зліва, вказуєш дату, праворуч ставиш підпис. Зверни увагу: ПІБ, місце проживання й дату вказувати обов’язково.
3. Скаргу (заяву, пропозицію) можна переслати листом (бажано рекомендованим із повідомленням), або передати особисто. Подання заяви має бути засвідчено, аби пізніше особа, до якої Ти звергаєшся, не могла заперечити факту Твого попереднього звернення. Якщо ти будеш передавати скаргу (заяву, пропозицію) особисто, тоді необхідно:
– зробити копію (ксерокопію)заяви;
– попрохати (варіант: наполегливо попрохати) особу, відповідальну за прийом заяв або особу, якій Ти адресуєш заяву, поставити на Твоєму примірнику заяви вхідний номер документа та підпис цієї особи із зазначенням дати прийому документу.
Це найбільш простий і найбільш дешевий спосіб завірити факт подання заяви (скарги). Заяву можна надіслати рекомендованим листом “з підтвердженням ”. Квитанції про відправлення листа та повідомлення про його одержання відповідальною особою, якій адресовано лист, необхідно зберегти до часу позитивного вирішення Твоєї справи.
Такий спосіб передання заяви дозволяє уникнути часом неприємного спілкування із відповідальними особами, проте незавжди може бути ефективним.
4. Якщо відповідь на скаргу не надійшла через місяць (додай час поштової пересилки), можеш сміливо звертатись до прокуратури, на яку покладені функції слідкувати за веденням справ про скарги громадян.
Не варто соромитися й боятися писати скарги, адже це абсолютно чесний і правомірний спосіб відстояти власні права.





КОРИСНІ ПОСИЛАННЯ:

ЗАКОН УКРАЇНИ: "Про доступ до публічної інформації."
zakon4.rada.gov.ua/laws/show/2939-17
Коментарі до Закону:

 http://obljustif.gov.ua/6116-2/
http://pravoua.blogspot.com/2014/04/zmini-do-zakonu-0947.html

ЗАКОН УКРАЇНИ: "Про звернення громадян."
http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/393/96-%D0%B2%D1%80





Немає коментарів:

Дописати коментар